UKK

Usein kysytyt kysymykset

01. Mistä löydän vuokrausehdot?

Asuntoauton vuokrasopimuksen löydät tästä linkistä.

Pakettiauton vuokrasopimus löytyy täältä.

02. Voinko peruuttaa matkailuauton varauksen?
Jos asiakas peruu matkailuauton varauksen, asiakas menettää varausmaksun. Mikäli peruutus tapahtuu 2 viikkoa ennen vuokrausta, asiakas on velvollinen maksamaan 50% vuokrasta. Mikäli peruutus tapahtuu 1 viikkoa tai lähempänä ennen vuokrausta, asiakas on velvollinen maksamaan 100% vuokrasta. Yleensä asiakkaan matkavakuutus korvaa perutun matkan.
03. Mitä matkailuauton vuokraus maksaa?

Katso hinta matkailuautojen vuokraus -sivulta. Hinnan löydät kunkin ajoneuvon varauskalenterin yhteydestä.

04. Voiko ajoneuvoja vuokrata pidemmäksi aikaa?

Pidempiaikainen vuokraus on mahdollista. Soita meille tai ota yhteyttä yhteydenottolomakkeen kautta, mikäli tarvitset pitkäaikaista vuokrauspalvelua.

05. Voiko ajoneuvoa ajaa seurueen toinen henkilö?

Autoa voi ajaa myös samasta seurueesta löytyvät muut henkilöt, ajoneuvon vuokraaja eli sopimuksen allekirjoittaja on aina taloudellisessa vastuussa. Muilta kuljettajilta tulee luonnollisesti löytyä voimassa oleva  ajokortti.

06. Mitkä maksutavat ovat mahdollisia, ja kuinka varaus maksetaan Sipoon toimipisteellä?

Ajoneuvon vuokraus on mahdollista maksaa verkkopankissa laskulla, mikäli olet varannut auton varausjärjestelmämme kautta.

Voit myös maksaa ajoneuvon paikan päällä pankki- ja luottokortilla, sekä käteisellä.

07. Voinko jättää oman autoni parkkiin vuokrauksen ajaksi?

Kyllä, voit jättää ajoneuvosi kiinteistöllemme parkkiin vuokrasuhteen ajaksi.

08. Jääkaapin valo vilkkuu, mitä tehdä?

Kyseessä on vikakoodi, alla vikakoodien selityksiä:

3:  Jääkaappi ei toimi kaasulla. -> Tarkista ensiksi että liedellä että kaasun virtaus on normaali. Mikäli kaasu on loppu, vaihda kaasupullo ja kuittaa letkurikkoventtiili sekä törmäystunnistin.
6 sekä 7: Jääkaappi ei toimi 12 V virralla -> Varmista, että moottori on käynnissä ja mikäli virtaa ei vieläkään tule, käytä jääkaappia jollakin toisella virtalähteellä.
10: Jääkaappi ei toimi 230V virralla -> Varmista, että verkkovirtaa on saatavilla ja tarvttessa yritä käyttää jääkaappia jollain toisella energianlähteellä.
11: Jääkaappi ei toimi AUTO-tilassa. -> Varmista että jokin energialähde on käytettävissä.

Vikakoodit on mahdollista kuitata sammuttamalla jääkaappi ja käynnistämällä se uudestaan. Jos kaasupullo pääsi loppumaan, niin kaasuputket ovat koko putkien matkalta tyhjät. Tällöin jääkaappi ei välttämättä käynnisty heti ensimmäisellä yrityksellä, joten toista tällöin uudelleenkäynnistys.

09. Jääkaappi tuntuu kylmenevän hitaasti?

Asuntoautoissa käytettävät absorptiojääkaapit eivät ole niin tehokkaita mihin olemme kotikäytössä tottuneet ja ne jäähtyvät kodin tavallisia jääkaappeja hitaammin. Jääkaappi on siis hyvä laittaa viilenemään reilusti ennen matkaan lähtöä.

Kuumalla säällä kannattaa pyrkiä parkkeeraamaan varjoon se auton sivu, jolla jääkaappi on. Näin jääkaappi saa paremmin siirrettyä jäähdyttämisestä syntyvän lämmön pois keittiötilasta.

10. Kuinka kauan asuntoauton akku kestää, ja miten sitä ladataan?
Asuntoauton akkua käytetään auton varusteissa valaistusta ja ilmalämmitystä varten, joten akku kestää tyypillisesti useita päiviä ilman lataustarvetta. Auton asunto-osan akku latautuu aina ajettaessa, joten jos autolla ajetaan muutaman päivän välein hieman pidempiä matkoja, niin akun lataus hoituu ajon aikana.
11. Kuinka kauan kaasupullo kestää?
Eniten kaasua autossa kuluttaa sisätilojen lämmitys. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos auton sisälämpötilaa tarvitsee lämmittää 10°C, niin kaasupullo kestää noin 5 vuorokautta.
12. Kuuluuko kaasu vuokraan?
Autossa on kaksi kaasupulloa, toinen on vajaa jonka asiakas saa käyttää veloituksetta. Toinen kaasupullo on täynnä, jos asiakas avaa täyden kaasupullon, veloitamme 30 euroa, tai hankkii tilalle täyden pullon.
13. Kuuluuko asuntoauton siivous vuokraan?
Ulkopesu kuuluu hintaan. Sisäsiivous ei kuulu hintaan, mutta meiltä sisäsiivouksen voi ostaa hintaan 40 euroa (normaalin käytön jälkeen, ei kohtuutonta sikailua).
14. Omavastuun hinta?
Pakettiautojen omavastuun hinta on 700 euroa / vahinko.
Asuntoautojen omavastuun hinta on 800 euroa / vahinko.
15. Kuinka teen varauksen yrityksen nimelle?
Yritykselle varausta tehdessä, syötä yrityksesi nimi sekä y-tunnus, niille vaadittuihin kohtiin ajanvarauskalenterissa.
16. Lämmitys ei lähde päälle ja näytössä on vikakoodi E517H, mitä tehdä?
Virhekoodien 408, 507, 516 ja 517 näkyessä on kyseessä kaasunsaannin ongelmasta.

1. Tarkista ensiksi liedellä että kaasun virtaus on normaali. Jos virtaus ei ole normaali, niin vaihda kaasupullo ja kuittaa letkurikkoventtiili sekä törmäystunnistin.
2. Varmista että lämmityslaitteen kaasuhana on auki. Hana löytyy samasta paikasta kuin jääkaapin ja lieden hanat.
3. Kuittaa virhekoodi pois. Jos koodi vilkkuu, niin anna lämmityslaitteen olla päällä ja odota noin 15min. että koodi lopettaa vilkkumisen. Tämän jälkeen vie rullalla osoitin näytön alalaidassa keskellä olevan huutomerkkisymbolin päälle ja paina rullaa nopeasti kaksi kertaa. Nyt virheilmoitus on kuitattu ja lämmitys lähtee päälle.
17. Haluaisimme ottaa lemmikkimme mukaan matkalle, onko se mahdollista?
Osaan autoista on mahdollista ottaa lemmikkejä mukaan. Soita meille, mikäli haluat ottaa lemmikkisi mukaan!
18. Mikä on lyhin mahdollinen vuokra-aika?
Pakettiautoilla lyhin vuokra-aika on 4 tuntia.
Asuntoautoja vuokrataan sesonkiaikana 10.6. – 19.8 ainostaan viikon jaksoissa. Muina aikoina, on mahdollista vuokrata myös lyhyemmäksi ajaksi.
Peräkärryjen lyhin vuokra-aika on 24 tuntia.
19. Miten varausmaksu toimii?

Varausmaksu on osa vuokraa, joten se maksetaan varattaessa ja vähennetään automaattisesti vuokran loppumaksusta.

20. Mittaristoon syttyi AdBlue-valo, mitä tehdä?

Kun keltainen AdBlue-varoitusvalo syttyy, niin nestettä on jäljellä noin 500km ajoa varten. Nestettä täytyy lisätä ajoissa, tai moottori ei enää käynnisty.

Jos AdBlue riittää varauksesi loppuun asti, sinun ei tarvitse lisätä sitä.
Jos sinun tarvitsee lisätä AdBlue-nestettä, niin sitä saa huoltoasemilta, ja sitä voi joillakin huoltoasemilla tankata myös suoraan mittarista.
Lisää AdBlue-nestettä sen omaan sinikorkkiseen säiliöön. Älä lisää sitä diesel-polttoainesäiliöön! Ole myös varovainen, ettei nestettä roisku päällesi tai auton maalipinnalle.

21. Mistä löydän vuokraushinnaston?

Vuokraushinnaston kaikille ajoneuvoille, löydät täältä.

22. Olen tekemässä lauttavarausta. Mistä löydän ajoneuvon rekisteritunnuksen ja mitat?

Auton mitat löytyvät kunkin auton lisätiedoista, matkailuauton vuokraus tai pakettiauton vuokraus -sivuilta. Lauttayhtiöt kysyvät jo varausvaiheessa auton rekisteritunnusta, mutta ehdit antamaan sen hyvin autolähtöselvityksessä.

23. Täytyykö auto olla kytkettynä verkkovirtaan, jotta voisin käyttää esimerkiksi lämmitystä ja valaistusta?

Auton valaistus toimii auton omalla akulla ja lämmitys, liesi sekä jääkaappi toimivat autossa olevalla nestekaasulla.

Jos tahdot käyttää auton pistorasioista verkkovirtaa ja lattialämmitystä, niin tällöin auto tulee olla kykettynä liitäntäjohdolla ulkoiseen virtalähteeseen.

24. Löytyykö matkailuautoista ISOFIX-kiinnitykset?

Osassa autoja on ISOFIX-kiinnitykset.

  • Carado A461 – ei ISOFIX-kiinnityksiä.
  • Carado T447 – toisessa autossa on ISOFIX.
  • Karmann 4×4 – ISOFIX löytyy.
25. Viemärit tuntuvat vetävän huonosti, mitä tehdä?

Auton asento ja kallistus vaikuttaa viemäreiden toimintaan, joten auto on syytä parkkeerata mahdollisimman tasalleen. Myös autoyksilöiden välillä on jonkin verran eroa viemäreiden vetoisuudessa.

26. Onko vesisäiliön vesi juomakelpoista?

Periaatteessa vesi on juomakelpoista, mutta suosittelemme pitämään juomaveden aina erillään, sillä meillä ei ole tarkkaa tietoa raitisvesisäiliön aiemmista vesitäytöistä.

27. Voinko tilata valitsemalleni ajoneuvolleni toimituksen haluamaani paikkaan?

Ajoneuvon toimitus onnistuu mahdollisuuksien mukaan lisähinnalla. Soita meille ja kysy lisää mahdollisuuksista.

Tarvitsetko apua kaluston vuokrauksessa?

Ota yhteyttä niin katsotaan paras mahdollinen ratkaisu tarpeidesi mukaan!