FAQ

Vanliga frågor

01. Var hittar jag hyresvillkoren?

Husbilsuthyrningsavtalet hittar du på denna länk.

Hyresavtalet för skåpbilar hittar du här.

02. Kan jag avboka husbilsreservationen?

Om kunden avbokar husbilsreservationen förlorar kunden bokningsavgiften. Om avbeställningen sker 2 veckor före uthyrningen är kunden skyldig att betala 50 % av hyran. Om avbokningen sker 1 vecka eller närmare före uthyrningen är kunden skyldig att betala 100 % av hyran. Vanligtvis ersätter kundens reseförsäkring den inställda resan.

03. Vad kostar det att hyra husbil?

Priserna finns på husbilsuthyrningssidan . Priset hittar du i samband med bokningskalendern för respektive fordon.

04. Kan fordon hyras under en längre period?

Längre eller kortare uthyrning är möjlig. Ring oss eller kontakta oss via kontaktformuläret om du behöver en långtidsuthyrning. Kortare hyrning endast möjlig utanför högsesong. Högsesong börjar i början av juni till slutet av augusti.

05. Får en annan person i sällskapet köra fordonet?

Även andra personer i samma sällskap kan köra bilen, så länge de har det körkort som krävs för att köra fordonet. Den som hyrt fordonet år alltid ekonomiskt ansvarig.

06. Vilka betalningsmetoder är möjliga och hur betalas bokningen på Sibbo-kontoret?

Det är möjligt att betala fordonshyran i nätbanken med faktura om du har bokat bilen genom vårt Bokningssystem. Vi tar emot kontanter och de flesta betalkortena.

Du kan också betala för fordonet på plats med betal- och kreditkort samt kontanter. Vi tar ej emot American express elle Diners Club.

07. Kan jag lämna min bil på parkeringen under hyrestiden?

Ja, du kan lämna ditt fordon på vår parkeringsplats under hyrperioden.

08. Kylskåpslampan blinkar, vad ska jag göra?

Detta är en felkod, nedan är förklaringar av felkoderna:

3: Kylskåpet går inte på gas. -> Kontrollera först att spisen får gas normalt. Om gasen tagit slut, byt
ut gasflaskan till en full.
6 och 7: Kylskåpet går inte på 12 V –> Fungerar bara när motorn är igång.
10: Kylskåpet fungerar inte med 230V –> Se till att bilen är kopplad till 230 volt
11: Kylskåpet fungerar inte i AUTO-läge. –> Se till att en energikälla finns tillgänglig.

Det är möjligt att återställa felkoderna genom att stänga av och slå på kylskåpet igen. Om
gasflaskan tog slut så är gasrören tomma hela vägen. I det här fallet kan det hända att kylskåpet inte startar omedelbart vid första försöket, så upprepa omstarten vid behov.

09. Verkar kylen svalna långsamt?

Absorptionskylskåp som används i husbilar är inte lika effektiva som vi är vana vid hemma de kyls ner långsammare än vanliga hemkylskåp. Så det är en bra idé att lägga på kylen i god tid innan du
åker.

Vid varmt väder är det bra om kylskåps sidan av bilen är i skugga. Detta gör att kylskåpet bättre kan överföra värmen till utomhusluften.

10. Hur länge håller husbilsbatteriet och hur laddas det?
De finns 2 batterier i bilen en för motorn och ett för husbilen. Båda dera laddas när bilens motor går eller är koplad till 230V net ström. Husbilsbatteriet är för belysning och värmeagregatets fläkt osv. Batteriet
räcker vanligtvis i flera dagar utan att behöva laddas. Motorns akumulator är separat från husbilens så bilen startar fast husbilens batteri är tomt.
11. Hur länge håller en gaslflaska?
Uppvärmningen förbrukar mycket gas. Som en tumregel, om bilens innertemperatur behöver värmas upp 10 ° C, räcker gasflaskan i cirka 4-5 dagar. Ex. utetemperatur 11C bilen värms till 21C, gasen räcker 4-5 dagar.
12. Hur länge håller en gaslflaska?

I bilen finns 2 gasflaskor, den ena är halfull kan använda utan kostnad. Den andra gasflaskan är full, om kunden öppnar den  full gasflaska debiterar vi 30 euro, eller ni kan köper en flaska i stället.


13. Hur länge håller en gaslflaska?

Utanpå tvätt ingår i priset. Invändig städning ingår inte i priset, men du kan köpas av oss för 40 euro (efter normal användning, inga orimligat svineri.)

 


14. Självrisk?

Självrisken för skåpbilar är 700 euro/skada. Självrisken för husbilar är 800 euro/skada.


15. Hur gör jag en reservation för ett företagsnamn?
När du bokar för ett företag anger du ditt företagsnamn och ditt namn i de obligatoriska fälten.
16. Värmen slår inte på och displayen visar felkod E517H, vad ska man göra?
När felkoderna 408, 507, 516 och 517 visas är detta ett gasförsörjningsproblem.

1. Kontrollera att gas spisen fungerar normalt om inte är gasflaskan tom byt ut gasflaskan.
2. Se till att gaskranen till Truma värme agregatet är öppen. Kranen finns på samma ställe som kranen till kyl och spis finns
3. Bekräfta felkoden. Om koden blinkar, låt värmaren vara på och vänta i cirka 15 minuter. att koden slutar blinka. Använd sedan rullningshjulet för att flytta markören över utropstecken i mitten längst ner på
skärmen och rulla snabbt två gånger. Nu kvitteras felmeddelandet och värmen slås på.
17. Vi skulle vilja ta med vårt husdjur på en resa, är det möjligt?
Det är möjligt att ta med husdjur i några av bilarna. Ring oss om du vill ta med ditt husdjur!
18. Vilken är kortast möjliga hyresperiod?
För skåpbilar är minsta hyresperiod 4 timmar.

Husbilar hyrs ut under högsäsong 10.6. – 19.8 veckovis to-to. Övriga tider går det att hyra för en kortare
period.

19. Vilken tid kan jag avhäta bilen, vilken tid skall bilen returneras?

Husbilar under högseson, avhämtning kl 16 och returnering kl 13 om inget annat är överenskommet.
Husbilar långt veckoslut utnaför högsesong, avhämtning torsdag kl 18 och returnering söndag kl 18 om
inget annat är överenskommet.

20. Hur fungerar bokningsavgiften?

Bokningsavgiften är en del av hyran, så den betalas vid bokningstillfället och dras automatiskt av
från den slutliga hyresbetalningen.

21. AdBlue-lampa på kombiinstrumentet, vad ska man göra?

När den gula AdBlue-varningslampan tänds kan man köra 500 km. AdBlue måste fillas i tid, motorn startar inte om AdBlue tar slut.

Om AdBlue räcker för din hyrning behöver du inte fylla på. AdBlue kan köpas från bensinstationer, Motonet, Bilteema, osv. På vissa bensinstationer kan du även tanka AdBlue.

Lägg till AdBlue i sin egen behållare med blått lock. Fyll inte på den i dieseltanken!

22. Var hittar jag hyresprislistan?

Hyresprislista för alla fordon hittar du här.

23. Jag gör en färjereservation. Var kan jag hitta fordonets registreringsnummer och dimensioner?

Bilens mått finns i detaljerna för varje bil, på sidorna för husbilsuthyrning eller uthyrning av skåpbilar. Färjebolagen kommer att fråga efter bilens registreringsnummer redan i bokningsskedet, men du kan ochså ge det vid lincheckningen.

24. Behöver bilen vara ansluten till elnätet för att till exempel använda värme och belysning?

Bilens belysning drivs av bilens eget batteri och värme, spis och kyl drivs av gasolen i bilen.

Om du vill använda nätström från bilens uttag och golvvärme måste bilen anslutas till en 240volt med anslutningskabeln.

25. Finns det ISOFIX-fästen på husbilar?

Vissa bilar har ISOFIX-fästen.

  • Carado A461 – inga ISOFIX-fästen.
  • Carado T447 – den andra bilen har ISOFIX.
  • Karmann 4 × 4 – ISOFIX tillgänglig.
26. Avlopp verkar dra dåligt, vad ska man göra?

Bilens läge och lutning påverkar avloppens funktion, så det är bra att parkera bilen så jämnt som möjligt.

27. Är vattnet i vattentanken drickbart?

Vattnet är i princip drickbart, men vi rekommenderar att du håller dricksvattnet separat, eftersom vi inte vet om tidigare vattenpåfyllningar.

28. Kan jag beställa leverans till den plats jag väljer för det fordon jag väljer?

Om möjligt kan fordonet levereras mot en extra kostnad. Ring oss och fråga för mer information om möjligheterna.

Behöver du hjälp med att hyra utrustning?

Kontakta oss så överväger vi den bästa möjliga lösningen efter dina behov!